
El programa CUINA21, és un projecte iniciat el 2017 que s’emmarca en l’eix estratègic “MODEL D’ATENCIÓ CENTRADA EN LA PERSONA” per donar resposta a les necessitats individuals de totes les persones ateses i que el seu objectiu és la millora continua de la qualitat del servei d’alimentació en tots els nivells, per tal d’aconseguir un alt grau de satisfacció per part de les persones que atenem.
Es va iniciar amb un diagnòstic global del sistema alimentari, analitzant aspectes com els menús, la presentació del menjar, el perfil dels professionals, la coordinació interna i la gestió d’estocs. Amb el suport de la consultoria AGAR, es van establir canvis per millorar tant la qualitat dels àpats com l’experiència de cura associada a l’acte de menjar.
El programa es centra en les persones amb dificultats d’alimentació o deglució, adaptant la textura dels aliments per garantir una alimentació segura, variada i suficient, evitant la discriminació a taula. Es prioritza la presentació diferenciada dels plats, la millora de la ingesta i la reducció de la desnutrició.
Entre els resultats positius, destaca la personalització de les racions, la millora en la temperatura dels aliments i una presentació més atractiva. Això ha afavorit l’acceptació dels plats i l’increment del consum de fibra i vitamines, i la disminució dels episodis d’agressivitat, fet que ha contribuït a reduir la necessitat de fàrmacs. Per continuar millorant, es planteja un seguiment més detallat de la ingesta i la reducció del malbaratament.
El CUINA21 és un model escalable en altres entitats que atenen persones amb necessitats especials d’alimentació, demostrant que la innovació en aquest àmbit pot generar un gran impacte en la qualitat de vida.